کاووسی (1382) در تحقیقی پیرامون « تأثیر مطالعه ی والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان » به این نتیجه رسیده است که میزان علایق والدین به مطالعه و توجّه به علم از جمله عوامل انگیزشی مؤثر در پیشرفت تحصیلی فرزندان است؛ یعنی اگر در خانواده ای والدین به مطالعه بپردازند  به مرور علاقه ی دانش آموز به مطالعه نیز افزایش می یابد و این امر باعث می شود فرزندان در امر تحصیل پیشرفت کنند۲.

بنابراین هر چند نمی توان یک قطعیت را برای سطح تحصیلات والدین در پیشرفت تحصیلی فرزندان قلمداد نمود، ولی تجربه نشان داده است که والدینی که سطح تحصیلاتشان بالاتر است و تحصیلات را به معنای واقعی آن کسب کرده اند که در زمینه های مختلف بکار برده و خود را تنها به داشتن مدارک عالی دانشگاهی فریب نداده، می توانند فرزندانی با پیشرفت بالای تحصیلی را به جامعه معرفی نمایند. قابل ذکر است که والدین تحصیل کرده ای نیز می باشند که دارای فرزندان معتاد، خشونت طلب و ... هستند. شاید این والدین خود معنای تحصیلات را به خوبی درک نکرده و صرفا به دنبال مدرک دانشگاهی بوده اند تا تحصیلات و فهم بیشتر علم و به همین خاطر نمی توانند که علم واقعی را به فرزندان خود فهمانده و در پیشرفت تحصیلی آنان سهمی داشته باشند.

داشتن مدارج و مدارک علمی به تنهایی کافی نیست، فهم علم و کاربست صحیح و به موقع آن علم واقعی است.

۱- حبیبی، اعظم ( 1390 ) خانواده و پیشرفت تحصیلی

۲-کاووسی، محمد ( 1382 ) نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی فرزندان.